loading...

بلاگ نیوز,اخبار مهم روز

چه گیاهانی را می شناسید که به روش های دیگری جز با دانه و هاگ زیاد می شوند [PDF]درس 12 گوناگونی گیاهان chap.sch.ir/sites/default/files/books/94-95/4/091-098-C16.pdf ذخیره شده

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
بهترین روش درمان کیست مویی | فوری و به صورت قطعی 0 188 darmannews
برگه تقلب تمرین کنندگان ابری dojo aws 0 147 admin
لیست تمام سریال های نمایش خانگی در سال 1403 0 123 admin
بهترین و خوشگل ترین ریمیکس های شاد 1403 بصورت رایگان 0 158 admin
سریال روزی روزگاری مریخ قسمت 9 منتشر شد! 0 263 shirnipazi
سریال خون سرد کی منتشر می شود؟ 0 160 shirnipazi
انتخاب مبل تختخواب شو 0 623 amir-seo
مشخصات بهترین مچبند هوشمند 2021 0 930 shirnipazi
مسترکارت 0 1177 pakansanat
چگونه سالنهای پرورشی و کارخانه های صنعتی را تجهیز کنیم 0 948 roya2020
برای افزایش ماندگاری بتن رنگی چه باید کرد؟ 0 820 roya2020
واحدهای تولیدی انواع مقاطع آلومینیومی 0 814 roya2020
رنگ آمیزی با غلطک طرح دار 0 793 nikoo2020
دستگاه کپی شارپ 5516 - تیشرت مخصوص چاپ سابلیمیشن 0 760 nikoo2020
فواید کاشت سریع ایمپلنت 0 786 nikoo2020
سمعک سیگنیا مناسب هر فرد 0 836 nikoo2020
روف گاردن (بام سبز) 0 874 shirnipazi
پنجره ترمال بریک 0 689 shirnipazi
آبنما چیست (صفر تا صد) (طراحی تا اجرا) 0 756 shirnipazi
قیمت انواع کارواش خانگی ماشین 0 695 shirnipazi

چه گیاهانی را می شناسید که به روش های دیگری جز با دانه و هاگ زیاد می شوند


[PDF]درس 12 گوناگونی گیاهان

chap.sch.ir/sites/default/files/books/94-95/4/091-098-C16.pdf
  1. ذخیره شده
مینا، سوسن و بنفشه به همراه خانواده های خود به جنگل رفته بودند. آن ها در آنجا برای ... چه گیاهانی را می شناسید که به روش های دیگری جز با دانه و هاگ زیاد می شوند؟ دانشمندان ...

[PDF]درس 11 گوناگونی گیاهان

science-dept.talif.sch.ir/files/extract_file.php?file_id=285
مینــا، سوســن و بنفشــه بــه همــراه خانواده هــای خــود بــه جنــگل رفتــه بودنــد. آن هــا در آنجــا .... چه گیاهانی را می شناسید که به روش های دیگری جز با دانه و هاگ زیاد می شوند؟

زيست شناسي - نكات فصل نهم- درس زيست شناسي– سوم ...

www.biomalayer.blogfa.com/post-78.aspx
1- بسياري از گياهان به هر دو روش جنسي و غير جنسي توليد مثل مي كنند. ... در سطح پشتي برگ شاخه به وجود مي آيد كه بعد از رسيدن توليد تعداد زيادي هاگ مي كنند. ... f) در اين گياهان دانه ي گرده (گامتوفيت نر) در طي گرده افشاني جابجا مي شود و با قرار گرفتن بر ... 20- در بيشتر بازدانگان مخروط هاي نر و ماده بر روي يك گياه به وجود مي آيند.

ادامه مطلب - دبیرستان خوارزمی

harsin92.blogfa.com/post/18
خزه ها گروه کوچکی از گیاهان به شمار می آیند. خزه ها : شما قسمت های مختلف گیاه یعنی ریشه، ساقه و برگ و گل را می شناسید. حتماً مثلاً یاد گرفته اید که تعدادی از گیاهان با دانه زیاد می شوند. اما شاید تاکنون نمی دانستید که ... برخی از اندام ها در رشد گیاه مؤثرند و گروهی دیگر وظیفه تولید دانه را به عهده دارند. دسته ی اول که اندام های رویا نام دارند.

علوم - پایه دوم ابتدایی - blogfa.com

sahartavakoli2.blogfa.com/category/2
25 - دو راه زیاد کردن گیاهان که با آن ها آشنا شدید را بنویسید؟ کاشتن دانه ... می کنند. 29 - کدام جانوران را می‌شناسید که غذای آنها میوه یا دانه است؟ ... دانه ها به روشهاي مختلف از گياهان جدا ميشوند تا براي رشد کردن نقطه اي را بيابند. يک گياه .... علاوه بر این که بیش تر میوه ها خوراک انسان ها وجانوران می باشند،استفاده های دیگری نیز از آن ها می شود.

بخش چهارم-فصل دوازدهم - وبلاگ علمی دانش آموزان کلاس اول ...

haajar-school.persianblog.ir/page/z4
خزه ها : شما قسمت های مختلف گیاه یعنی ریشه، ساقه و برگ و گل را می شناسید. حتماً مثلاً یاد گرفته اید که تعدادی از گیاهان با دانه زیاد می شوند. اما شاید ... برخی از اندام ها در رشد گیاه مؤثرند و گروهی دیگر وظیفه تولید دانه را به عهده دارند. ... سلول های وسط برگ از این راه کربن دی اکسیدهوا را برای عمل غذاسازی و اکسیژن را برای تنفس می گیرند.

در مورد گیاه سیب زمینی و پرورش آن بیشتر بدانید - تهران دلیور

tehrandeliver.ir/index.php?route=news/article&news_id=21
۶ آذر ۱۳۹۳ ه‍.ش. - گیاهی که از نظر شباهت به گوجه فرنگی نزدیک می باشد و تقریبا از خانواده هم می ... به همین جهت سیب زمینی به عنوان گیاهان با ریشه های سطحی شناخته می شود. ... شناسی ریزوم است از مشخصات دیگر ساقه های زیر زمینی این است كه در ... دانه های گرده و تخریب تخمدان در شرایط زراعی به ندرت میوه می دهد به بذر ها .... روش های كاشت:.

فعالیت های دانش آموزی مدرسه فرزانگان 3 - علوم قسمت دوم

myega.blogfa.com/post-7.aspx
در فصل بهار كه قسمتي از يخ و برف موجود در روي كوه ها ذوب مي شود، مقدار آب هاي جاري افزايش مي يابد. ... جانشين شدن آب چاههايي كه استفاده زيادي از آنها مي شود به گذشت هزارها سال نياز دارد. ... علاوه بر آن، درياها و درياچه ها در تأمين غذاي انسان و جانداران ديگر و همچنين در تأمين ..... حتماً مثلاً ياد گرفته ايد كه تعدادي از گياهان با دانه زياد مي شوند.

گیاه دارویی زنیان - وبلاگِ علمی محققِ جوان

zdolatfar.persianblog.ir/post/28/
۲۲ خرداد ۱۳۹۲ ه‍.ش. - گیاه شناسی ... استفاده از گیاهان دارویی به منظور درمان با تاریخ زندگی انسان هم زمان بوده است. ... و این نکته که توسل به گیاهان دارویی همواره در طول تاریخ یکی از روشهای ... بنابر این در کنار توجه فزاینده ای که به خواص درمانی این گیاهان می شود .... مهم‌ترین کاربرد اسانس دانه زنیان در صنایع غذایی، بهداشتی و دارویی است.

زیست شناسی

www.paniz01.blogfa.com/
در بیداری، روش هایی برای تغییر امواج از حالت سریع و نامنظم بتا به حالت های .... نوع دیگر زندگی همزیستی قارچها با دیگر موجودات است که در میکوریزا و گلسنگها دیده می‌شود. ... این زیر شاخه از نظر نوع ساختار و تولید مثل جزء پست‌ترین قارچها بشمار می‌آیند. .... بيشتر گياهان با كاشتن دانه زياد مي شوند و دانه ها توسط گل ها تشكيل مي شوند.

زیست شناسی

www.zistshenasi1385.blogfa.com/1391/09
*هستند کسانی که روی شانه هایتان گریه میکنند و وقتی شما گریه میکنید دیگر وجود ندارند ... اين گياه با بستن برگ هاي خود به روش بساوش تنجي طعمه خود را به دام مي اندازد. ... آرابيدوپسيس : پرسلولي ، ‌يوكاريوت ، اتوتروف و جزء گياهان خانواده كلم ها مي باشد ... باكتريوفاژ : ويروس هاي DNA داري هستند كه باعث آلودگي در باكتري ها مي شوند.

کلیه گیاهان ذکر شده در کتاب های درسی زیست شناسی رشته ...

www.zistshenasi1385.blogfa.com/post/40
ابريشم : گياهي با برگ هاي مركب كه داراي حركت شب تنجي است . 7 ... از گياهاني كه ريشة آن ها با بازيديوميست ها رابطة همزيستي دارند . ... از طريق دانه تكثير مي شود امروزه به روش مهندسي ژنتيك برنج حاوي ميزان بالاي بتا كاروتن و آهن توليد شده اند كه ... سيب زميني : بخش خوراكي آن ساقه ي زيرزميني است ، و حاوي مقادير زيادي نشاسته است .

بوی ماه مهر

buyemahemehr.blogfa.com/
پسرای گلم می تونید با عدد ۵ نقاشی های خیلی قشنگی بکشید که اینجا چندتاش را بهتون یاد ... 9- به جز گندم از دانه های چه گیاهان دیگری استفاده می کنیم؟ ... 9- چه شغل هایی را می شناسید که به جانوران مربوط است؟ ... 11- راه های دور نگه داشتن غذا از مگس ها را بگویید؟ ... در اثر خوردن چربی ها و زیاده روی در خوردن گوشت ها ، سم وارد بدن می شود .

علوم تجربی راهنمایی - فصل 12 – دنياي گياهان

khazaeeoloom.blogfa.com/post-15.aspx
خزه ها : شما قسمت هاي مختلف گياه يعني ريشه، ساقه و برگ و گل را مي شناسيد. حتماً مثلاً ياد گرفته ايد كه تعدادي از گياهان با دانه زياد مي شوند. اما شايد ... برخي از اندام ها در رشد گياه مؤثرند و گروهي ديگر وظيفه توليد دانه را به عهده دارند. ... سلول هاي وسط برگ از اين راه كربن دي اكسيدهوا را براي عمل غذاسازي و اكسيژن را براي تنفس مي گيرند.

علوم - کلاس اولی های هوشمند دبستان هما

ahmadihomateacher.persianblog.ir/tag/علوم
به ساختمان سازی از سنگ ها چه استفاده دیگری می شود؟ ... یکی دیگر از استفاده های سنگ ، سنگ هایی است که زیر ریل راه آهن می ریزند تا ... می شوند و با وزش باد به فضاهای سرد (مثل بالای کوه) می روند در اثر سرمای زیاد به ... 7- چه شغل هایی را می شناسید که با آب در ارتباط هستند؟ .... 9- به جز گندم از دانه های چه گیاهان دیگری استفاده می کنیم؟

گلسنگ ها=Lichens - طبقه بندي گياهان

lichens.blogfa.com/post-3.aspx
کلیه ی گیاهانی که ظاهر شبیه بهم دارند وبعلاوه با گیاهان دیگر (گونه ی دیگر ) ... امیزش کنند دانه هائی از انها بوجود می اید که از رویش انها گیاهان زایائی شبیه دو گیاه اولیه که ... تیره های فرعی که از تقسیمات تیره اند به (oideae )و راسته ها به (ales ) ختم می شوند، ... و میکروب شناسی نیز در باره باکتری ها مطالعه و پژوهش های زیادی انجام می شود.

موضوعات کلاس درس زیست شناسی

kelasedars1.blogfa.com/
6-6) 1- شاه پرها که شکل ظاهری پرندگان را ایجاد می کنند و نقش آنها کمک به صعود و ... طریق جفت ( اندامی که در رحم ایجاد می شود و مواد غذایی و اکسیژن را از خون مادر به رگ های ... باهوش و قوی جانوران دارد – سنجاب ایرانی با ذخیره دانه و میوه بلوط در زیر خاک نقش ... 6-5) بسته، مضاعف، ناقص، (به جز در کروکدیل)، قلب سه حفره ای (به جز کروکدیل ها).

مهر 1383 - تارنگار دانشجویان گروه زیست شناسی دانشکده علوم ...

biology82.blogsky.com/1383/07
بافتهایی که در گیاهان دیده می شوند عبارت اند از: بافتهای: مریستم، پارانشیم، ... روش دیگر طبقه بندی مریستمها بر اساس نوع یاخته و بافتهایی است که از آنها به وجود می آیند. ... ای آنها به سختی دیده می شوند ولی در طی جوانه زدن دانه ها، یاخته های پارانشیم آندوسپرم نیز ... با این وجود در بعضی از یاخته های ذخیره ای دیواره های پسین دیده می شود.

به وبلاک دبستان بنیاد 15 خرداد خوش آمدید - جزوه علوم پایه سوم

dbonyad.blogfa.com/post/1
5- کدام گروه های غذایی باعث رشد بدن می شود و مواد لازم را به بدن ما می رسانند؟ ... 6- انسان ، حیوانات و گیاهان ، برای زنده ماندن به چه چیزی نیاز دارند ؟ ... آبی که از باران و ذوب برف ها به وجود می آید در سرازیری ها به راه می افتد، ابتدا جوی های کوچک و بعد از .... 8- به جز استفاده از چرخ ، چه راه دیگری برای بلند کردن و جابه جا کردن اجسام سنگین مانند ...

نگهداری، ﭘرورش و تکثیر کاکتوس ها و گیاهان گوشتی ...

www.pardisnews.com/1391/07/cactus-encyclopedia/
کاکتوس ها از گروه گیاهان گوشتی و از رده دوﻟﭘه ایهای جدا برگ که سر دسته تیره ویژه ای به نام. Cactaceae می باشند و با تیره های دیگر دوﻟﭘه ایها، تفاوتهای کلی دارند. ... زتا معمولی باPH حدود ۵/۶ – ۵/۷ نگهداری می‌شوند و قلمه‌های ساقه این گیاهان براحتی در ماسه ریشه‌دار .... تکثیر کاکتوس ها به روش های : قلمه ، ﭘاجوش ، بذر و ﭘیوند زدن انجام می گیرد.

گیاهان دارویی - تبیان

www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=248
نوشیدن این دمنوش ها بی تردید روزهای لذت بخشی را برای شما رقم می زنند. ... این گیاه اثرات زیادی در سلامتی انسان داده و به ویژه اینکه باعث افزایش قدرت جنسی می شود. ... تخم شربتی برای مقابله با یبوست + روش استفاده; تخم شربتی نیز مانند تمام دانه های دیگر سرشار از فیبر است که به طور مؤثری روی عملکرد روده ها تأثیر می گذارد و ...

آجیل و دانه های روغنی - تبیان

www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=65831
پسته بخورید استرس به جانتان نیفتد; نتایج پژوهش های علمی نشان می دهد پسته ... یک واحد آجیل شناسی; آجیل مجموعه ای از مغز ها است که فواید تغذیه ای بسیار زیادی داشته و ... آشنایی با خواص بادام برزیلی; بادام برزیلی گیاهی سرشار از سلنیم می‌باشد؛ تا ... برای جذب حداکثری پروتئین و خواص دیگر آن بهترین روش این است که به خوبی ...

مطالب جدیدتر - کلاس من - blogfa.com

doostaneman.blogfa.com/?p=4
کشاورزان دانه ها را در چه فصلی می کارند؟ □ بهار □ تابستان ... میوه های چند دانه را زرد و میوه های تک دانه را سبز کن. ... گل تبديل به ميوه مي شود. 2- آيا همه ي ... سوال کتاب- از دانه‌ها چه استفاده‌های دیگری می‌کنیم؟ ... سوال کتاب- کدام جانوران را می‌شناسید که غذای آنها میوه یا دانه است؟ ... 15-دو راه زیاد کردن گیاهان که با آن ها آشنا شدید را بنویسید.

زنبورهای گرده افشان - شرکت زیست گرده افشان دنا

zgdcompany.com/Gardehafshani.aspx
علاوه بر آن بیش از 50% چربی ها و روغن هایی که در تغذیه انسان مصرف می شود، از ... زمینی، سویا، آفتابگردان و دیگر دانه های روغنی تهیه می شود که کشت ایـن گیاهان بدون گرده ... بنابراین با توجه به مجموع محصولات غذایی گیاهی و حیوانی، که حاصل گرده افشانی شمار زیاد از گیاهان توسط حشرات هستند، می توان گفت که حشرات گرده افشـان به ...

طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی - حوادث ،روزنامه

www.akairan.com/.../طب%20سنتی%20و%20گیاهان%20دارویی-داروی%2...
همانطور که می دانیم طب امروز به سوی درمان بوسیله گیاهان دارویی رفته است و سعی در درمان ... بسیاری از بیماریها گیاهان زیادی را آفریده است که می توان به سیاه دانه اشاره کرد ، گیاهی که حتی ... دمنوش ها و جوشانده های گیاهی هم از گیاهان دارویی درست می شود و. ... گیاه شناسی پونه :پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام های آویشن ...

امّ الامراضی به نام یبوست

shiateb.com/Pages/docsSimpleView.aspx?langid=1&sel=883
یبوست در مکاتب مختلف طبّ قدیم یکی از «امّ الامراضی» محسوب می شود که می تواند در ایجاد هر ... طبق بررسی های انجام شده، بعضی از افراد هر شش تا دوازده روز و آن هم با کمک مسهل های قوی ... به عبارت دیگر، میزان دفع مدفوع در هر بار، کم است-اگرچه میزان کلّی آن طبیعی است- از نظر ... ساده ترین این راه ها، دفع مدفوع و ادرار، تعریق، تنفّس و …

دبیر زیست شناسی - مطالب مرتبط با زیست 2

dabirezist.blogfa.com/category/7?p=2
در قارج ها و گياهان از ميتوز گامت به وجود می آيد و از ميوز هاگ بدست می آيد. ... به قسمی که در آنافاز ميوز I کروموزوم های همولوگ از هم جدا می شوند و در آنافاز ميوز II کروماتيد های خواهری از هم جدا می شوند. ... ۲) قسمتي از کروموزوم که در آن کراسينگ اور زيادي صورت مي گيرد. .... این جمله با توجه به اینکه دانه ی گرده همان گامتوفیت نر است درست نیست.

بکرزایی - زیست شناسی دبیرستان حضرت ولی عصر(عج)

zist14.blogfa.com/post/42
از اینرو ، بکرزایی طبیعی مثلا در روتیفرها ، زنبورها و دیگر حشرات اجتماعی صورت می‌گیرد. ... در بکرزایی گامتی که قادر به بکرزایی است، از نظر کنش تفاوتی با هاگ ندارد یعنی هر ... ملکه و چند زنبور نر و چندین هزار کارگر از کلونی جدا می‌شوند. ... این ماده‌ها نیز بدون لقاح تولید مثل می‌کنند و به این روش ، نسلهای ماده متوالی حاصل می‌آید.

دانشجوی علمی کاربردی - گیاهشناسی

medical-plant.blogfa.com/cat-12.aspx
این تفاوت ها خود سبب می شود که گیاهان در شاخه های کوچک و بزرگ قرار گیرند. ... پوشینه به روش های متنوعی باز می شود ممکن است در امتداد پشت هر یک از برچه ها یا در ... فندقه است به جز اینکه پوسته نازک و معمولا بیرنگ دانه با پریکارپ یکی شده است . ... این اسامی در مورد انواع دیگر میوه ها نیز که پریکارپ آن متمایز گشته بکار میرود.

فلسفی | قالب وبلاگ

pichak.net/crop/tag/فلسفی/
سلامتی عمو نوروز که با اینکه گدایی میکردو روسیاه بود ولی همیشه میخندید … ... وقتی ناگهان رخداد مهمی از درون دیوان سالاری کشور به رسانه ها کشیده می شود، نکته بسیار مهم .... این همان عشق است که شما را در طی طریق به سوی خودکاوی و خود شناسی یک دم تنها نمی گذارد، ... بهره بردن از تجربه های دیگران می تواند به گزینش راه درست کمک کند.

مزاج شناسی

mazaj.blogfa.com/
اگر در بدن فرد گوشت زیاد باشد، دلالت بر گرمی و تری ، اگر چربی بدن بیشتر ... حال با توجه به ويژگي هاي شخصيتي صفراوي مزاج ها و بلغمي مزاج ها تصور کنيد .... به افرادی صفراوی مزاج گفته می شود که خلط صفرا در بدن آنها غالب تر از بقیه اخلاط باشد. .... سودای دیگر از راه سوخته شدن صفرا به وجود می آید؛ به این صورت که اگر صفرا ...

مصرف ملین ها برای کاهش وزن! - پزشکان ایران

www.pezeshkan.org/?cat=12
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ه‍.ش. - ملین ها که اغلب به صورت قرص عرضه می شود، برای سرعت بخشیدن به روند هضم و ... تهدید جدی به حساب می آید زیرا، تمام ماده مغذی را از بدن با سرعت زیاد دفع می کند. ... ملین های گیاهی مانند ملین های شیمیایی می تواند برای سلامت مضر باشد. ..... روش مصرف: برای مصرف این گیاه، یک گرم پودر دانه را به مدت حداقل ۳ ساعت در یک ...

گیاهان دارویی - شركت درين گلاب كاشان توليد كننده عرقيجات

www.dorringolab.com/fa/dry-medicine-plants-herbal.aspx
چای عناب در شرق آسیا یک نوشیدنی بسیار گوارا محسوب می‌شود که به جلوگیری از ... عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم کننده سینه و ضد سرفه است. ... روش استفاده: یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 ..... اغلب باعث ایجاد اختلالاتی در عملکرد روده ها می شود و اسطوخودوس می تواند درمان .... کلیات گیاه شناسی:

آموزگاردوم - نمونه سوال علوم

ahmadi-dovom.blogfa.com/post/3
... می گیرد ؟ · بهترین و ساده ترین روش برای جمع آوری اطلاعات چیست ؟ ... با حرکت و شکسته شدن کشتی های نفت کش چه آ لودگی ایجاد می شود ؟ ... آلودگی هوا و آب برای سلامتی انسان ، جانوران و گیاهان ضرر دارد .(. .... چه حیواناتی را می شناسید که شب ها بیدارند و به شکار می روند ؟ ... الف) جا به جایی ابرها و دانه ها ب) حرکت قایق های بادبانی ج) هردو

“عرق سرد” نشانه چیست - نمناک

namnak.com/14815-عرق-سرد-نشانه-چیست.html
عرق سرد نشانه چیست و دليل عرق كردن زياد و درمان عرق زیاد زیر بغل و درمان عرق سرد و ... مسلما برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از استحمام بدن شما عرق می کند به ... باعث افزایش تعریق بدن می شوند که با برطرف شدن مشکلات گفته شده عرق کردن هم به ... بوتاکس به صورت دوره ای یکی از بهترین روش های درمان تعریق های زیاد بویژه در ...

شگفتیهای درمان با گیاهان دارویی - مرکز اطلاع رسانی غدیر

www.ghadeer.org/Book/2376
کشف خواص درمانی میوه ها و گیاهان و استفاده از آنها در درمان بیماریها امری نیست که تنها ... بنابراین توصیه می شود که جز مواردی جدی و مهم که نیاز به مراجعه پزشک وجود دارد خود ... این بخش کمک زیادی به آشنا شدن خواننده این کتاب با اثرات درمانی این گیاه می نماید. ... این بخش با هدف رواج روشهای درمان خانگی از طریق غذا که صدها سال قدمت داشته و ...

تجربه های شخصی

tajrobe.tabaye.ir/
چند سال پیش خواهر من بر اساس خوردن خربزه کهیر زد، که با رفتن به نزد چندین ... است و شری یا همان کهیر با استفاده از گیاهان دیگری غیر از بابا آدم درمان می شده است. ... به احتمال زیاد این دانه ها زگیل بوده است نه میخچه. ... در منابع طب سنتی ایران به این زائده ها ثولول گفته می شود که جزء ورم های سرد ... من 2 سال است سرکه مي اندازم به اين روش:

روان شناسی رشد کودک (خانم استاد ملکی) - صفحه اصلی

daneshjoo.epage.ir/fa/module.content_Page.41-03-04.html
افرادی که با برنامه باردار می شوند باید بدانند که یکی دو ماه قبل از نطفه غذا، خواب، ... رنگ زرد برای 2 سال اول خوب نیست چرا که رنگ دانه های چشم را تحریک می کند. ... این نوزاد وقتی به سن 5 سالگی رسید دیگر نیاز به ویتامین های دیرگ نداشته و دیگر .... دندانی (وسیله ای که بچه میتواند با آن لثه اش را بخاراند) برای بچه ها اهمیت زیادی دارد.

[DOC]نمایه شناسی

isfahan-doe.ir/dorsapax/userfiles/file/namayeh.docx
اهمیت نمایه ها به این لحاظ است که به کمک آنها می توان جانور را بدون مشاهده مستقیم ... جانور، همیشه باید به سایر نمایه های موجود در آن اطراف هم توجه شود زیرا وجود چند نمایه دیگر به ... حیوان از منابع گیاهی، سرگین می تواند حاوی بقایای هضم نشده گیاه مثل دانه ها .... و ردپای حیوان، مقادیر زیادی جمجمه و استخوان که کفتار با خود آورده است دیده می شود.

[DOC]علف های هرز

www.khuisf.ac.ir/prof/images/.../علف%20های%20هرز[5439694].DOCX
علف هرز گياهي است خود رو كه به طور ناخواسته در مزارع و باغ ها مي رويد كه كميت و ... گفته مي شود گندم در مزرعه جو علف هرز است يعني با وجودي كه گندم دارد چون به طور خودرو ... از علف هاي هرز ديگري كه فعالانه مواد سمي ترشح مي كنند و باعث كاهش رشد گياه ... اين علف هاي هرز تنها بوسيله بذر تكثير مي شوند و دانه هاي بسيار زيادي توليد مي كنند .

فصل اول زیست اول دبیرستان - دنیای زیست شناسی

littlebiologist.persianblog.ir/post/10/
۲۲ تیر ۱۳۹۰ ه‍.ش. - پیدایش خود به خودی موش ها از پیراهن کثیف و دانه های گندم. ... همه ی عواملی که بر نتیجه ی آزمایش موثرند، به جز یکی از آنها ( که قرار است اثر ... به سرعت تعداد میکروب ها زیاد می شود پاستور در آزمایش دیگر آبگوشت را در ... 2- آیا می توان پاسخ همه پرسش های آدمی را با استفاده از روش علمی به دست آورد؟ ..... گیاهان کشف شده(۱).

نگاهی به عجایب خلقت در جهان آفرینش

www.hawzah.net/fa/Magazine/.../نگاهی-به-عجایب-خلقت-در-جهان-آفرینش
نکته دیگر اینکه بدن حیوانات سُم دار مانند گاو، گوسفند و اسب از نوک گوش تا ... درون تخم مرغانی که از راه تخم گذاری به دنیا می آیند، سه مایع وجود دارد: سفیده، زرده و ... نوعی از ماهی ها در حدود سه میلیون بچه به دنیا می آورند که با توجه به مصرف زیاد ماهی در ... در این حالت، مادر به چینه دان جوجه می دمد تا گشاد شود و دانه های بیشتری را در خود جای دهد.

آفات و بیماریهای گیاهی - پایگاه آموزشی پرورش گل و گیاهان ...

javadetezadi.persianblog.ir/tag/آفات_و_بیماریهای_گیاهی
شناخت علائم بیماری گیاهان آپارتمانی و روش معالجه آنها ... و در مواردی که حشره زدگی زیاد می باشد بهتر است که گلدان را معدوم نموده و یا کلیه شاخه ... مشاهده می شود حشرات بسیار کوچکی هستند که با مکیدن شیره ی گیاهی سبب افسردگی و ... این حشرات معمولا زیر برگ ها تخم گذاری کرده و به صورت کرم های نامرعی در می آیند و از .... زیست شناسی.

روش های تولید مثل غیر جنسی در گیاهان - در جستجوی علوم ...

www.olumtaheri.blogfa.com/post/89
بعضی از گیاهان با ساقه زیرزمینی زیاد می شوند.ساقه های زیرزمینی ... ریشه های نابه جا به ریشه هایی گفته می شود که از رشد بخشی به جز دانه تشکیل می شوند. پیوند زدن.

ریزش مو ( علل ، راه های پیشگیری ، درمان ) : سایت پزشکان ...

www.pezeshk.us/?p=14854
۲ فروردین ۱۳۸۸ ه‍.ش. - ريزش مو در ميان تمام انسان ها به درجاتي اتفاق مي افتد و اگر چه اين روند تا ميزان زيادي فيزيولوژيك تلقي مي شود، ولي به علت نقش قابل توجه اي كه مو در زيبايي ... مختلف بروز کند با استفاده از روش های درمانی که هم اکنون موجود می باشد می تواند درمان شده و ... مدت رشد و استراحت موهاي نواحي ديـگر بـدن بـــه قــرار زير ميباشد:.

تغذیه قناری _ نگهداری قناری - شهر قناری

canarycity.com/eat.asp
همه چیز درباره تخم مرغ تخم مرغ را میتوان جزء بهترین غذاها برای قناری دانست . ... (به) میوه ایست با خواص زیاد که برای قناری مفید می باشد. .... به علت 1ـ تركيب نادرست 2ـ فاسد بودن بعضي از دانه ها كه مخلوط دانه هاي ديگر شود، و مشخص نمي شود و موجب بيماري قناري مي شود. ... در اين روش تنها قناري ماده زحمت پرورش جوجه ها را به عهده خواهد داشت .

تمامی فنون کشت گل در خانه و گلخانه - مهمترین اخبار ایران و جهان

vista.ir/article/340092
اطلاعات عمومی در زمینه روشهای کاشت و تکثیر گیاهان ، چگونگی و زمان کشت ، وسایل ... در این موسسات گلخانه ها دارای تجهیزات و وسعت زیاد با دریچه های متعدد برای تهویه میباشند . در مرکز دیگری گیاهان زینتی گرمسیری عمل می آورند که دارای گلخانه هائی با ... به عنوان مثال : میزان حرارت در منزل باید طوری تنظیم شود که گیاه شانس زندگی ...

کشاورزی نوین - جزوه درسی آفات دانه های روغنی - تالیف : ماندانا ...

bbfz.blogfa.com/post-5.aspx
گاهي لارو پروانه ها وارد ساقه هاي گياهان شده و موجب خشك شدن درختان مي گردند. .... شكل شناسي : پروانه سفيده كوچك كلم شباهت زيادي به سفيده بزرگ دارد. .... اين آفت بر روي كلزا از زماني ظاهر مي شود كه گياه در مرحله گلدهي و ظهور كپسولها مي باشد. ..... شته هاي ماده به نوبه خود ماده هاي جنسي ديگري را توليد مي كنند كه حشرات نر با آنها جفتگيري و ...

رشته ها و الیاف - آموزش فناوری نانو

edu.nano.ir/oldversion/index.php?actn=papers_view&id=343...
از جمله این الیاف می توان به فیبرهای زیستی موجود در ماهیچه ها اشاره کرد که انرژی شیمیایی را ... تارهای عنکبوت با خواص مکانیکی منحصر به فرد ، رشته های اتصال دهنده صدف ها و ماسل ها ... رشد موی دانه ها و گیاهان و همچنین رشته بایسوس که صدف ها را به سطح دریا می ... پمپ می شود، در روش های مصنوعی ساخت انسان، روزنه های زیادی استفاده می شود.

قارچ

www.gharch.blogfa.com/
علم مطالعهٔ قارچ‌ها را قارچ شناسی نامیده و علم مطالعهٔ قارچ‌های انگل برای انسان را قارچ ... و گونه‌های دیگر قارچ، باعث ایجاد یا درمان بیماری می‌شوند یا باعث پوسیدگی چوب یا ... قارچها، آغازیان غیر فتوسنتز کننده ‌ای هستند که به صورت توده ‌ای از رشته ‌های ... این قارچ ها می توانند غیر بیماری زا و یا بیماری زا باشند و در تمام کره خاکی وجود دارند.
1-        بسياري از گياهان به هر دو روش جنسي و غير جنسي توليد مثل مي كنند.

2-        گياهان از تغيير و تكامل جلبك هاي سبز پر سلولي به وجود آمده اند.

3-        گياهان مي توانند آب را جذب كرده و در خود ذخيره كنند ، اين ويژگي امكان زندگي در خشكي را براي آنها فراهم كرده است.

4-        بزرگترين جاندار كره ي زمين درختي به نام سكويا با بيش از 100 متر ارتفاع و 7 متر قطر است.

5-        گياهان از نظر آوند دو دسته اند 1- آوند داران و 2- بدون آوند ها  كه گياهان بدون آوند فقط خزه گيان هستند.

6-        گياهان از نظر دانه نيز دو دسته اند 1- دانه دار و 2- بدون دانه كه خزه گيان و نهانزادان آوندي بدون دانه اند و بقيه دانه دار.

7-        توليد دانه يكي از سازگاري هاي مهم گياهان براي زندگي در خشكي است.

8-     گياهان دانه دار خود دو دسته اند 1- بازدانگان كه همان مخروط داران هستند و 2- نهاندانگان كه خود شامل تك لپه اي ها و دو‌لپه‌اي‌ها هستند.

9-        در ميان گياهان فقط نهاندانگان گل دار محسوب مي شوند.

10-   خزه گيان جزء گياهان بدون آوند هستند ، كوچكند، پيكر ساده اي دارند، ريشه و ساقه و برگ ندارند و مواد غذايي و آب را از راه انتشار و اسمز منتقل مي كنند و چون ريشه ندارند بايد در محيط هاي آبكي و مرطوب رشد كنند.

11-    خزه گيان به دو دليل بايد در محيط مرطوب باشند 1- نداشتن آوند و ريشه 2- براي توليد مثل و جابجايي گامت نر.

توليد مثل جنسي در گياهان بدون دانه (خزگيان)- توليد مثل خزه

12-    خزه مثل همه ي گياهان داراي چرخه ي تناوب نسل است كه شامل مراحل اسپوروفيتي و گامتوفيتي است.

مراحل توليد مثل :

a)     گياه اصلي در خزه گامتوفيت است و دو نوع گامتوفيت نر و ماده به صورت جدا وجود دارند ، گامتوفيت نر توليد آنتريدي و گامتوفيت ماده توليد آركگن مي كند.( آنتريدي و آركگن ساختارهايي چند سلولي هستند كه گامت توليد مي كنند)

b)       آنتريدي سرانجام آنتروزوئيد دو تاژكي (گامت نر) را مي سازد و آركگن سرانجام تخمزا (گامت ماده ) را به وجود مي آورد.

c)     بعد از رسيدن آنتريدي دهانه آن باز شده و آنتروزوئيد هاي دوتاژكي آزاد شده و با شنا خود را به آركگن و تخمزا مي رسانند و عمل لقاح انجام شده و بر روي گامتوفيت ماده سلول تخم به وجود مي آيد.(با تشكيل سلول تخم مرحله ي اسپوروفيتي آغاز مي شود)

d)       بر روي گامتوفيت ماده سلول تخم با تقسيمات ميتوزي پي در پي خود اسپوروفيت را به وجود مي آورد.

e)       اسپوروفيت خود شامل دو بخش تار و هاگدان است كه درون هاگدان با تقسيمات ميوزي هاگها يا همان اسپورها به وجود مي آيند.

f)        بعد ازرسيدن هاگها ، هاگدان باز شده و هاگ ها توسط آب و باد پراكنده مي شوند.

g)       با قرار گرفتن هر هاگ در محيط مناسب ، شروع به رويش و تقسيم كرده و گامتوفيت ها را به وجود مي آورند.

نكته ها :

                 i.            در خزه ، گامتوفيت گياه اصلي است ، سبز رنگ است و فتوسنتز مي كند و درشت تر از اسپوروفيت است.

               ii.            در خزه ، اسپوروفيت كاملا وابسته به گامتوفيت است ، زرد رنگ است ، فتوسنتز نمي كند و بر روي گامتوفيت ماده قرار دارد.

              iii.            در خزه (و كلا در گياهان) براي توليد گامت ، تقسيم ميتوز و براي توليد هاگ يا اسپور تقسيم ميوز صورت مي گيرد.

             iv.            در خزه ، گامت نر با داشتن دو تاژك براي شنا و جابجايي نياز به آب و رطوبت دارد.

توليد مثل در نهانزادان آوندي – توليد مثل سرخس

13-    اين گياهان داراي آوند هستند و در مكان هاي مرطوب و سايه دار گشترش دارند زيرا توليد مثل آنها وابسته به آب سطحي است.

مراحل توليد مثل :

a)       در زير گامتوفيت سبز رنگ قلبي شكل كه پروتال نام دارد ، اندام آركگن و آنتريدي به وجود مي آيند.

b)       آنتريدي توليد آنتروزوئيد دو تاژكي و آركگن توليد تخمزا مي كند.

c)       آنتروزوئيد آزاد شده و با شنا خود را به تخمزا رسانده و عمل لقاح صورت گرفته و سلول تخم به وجود مي آيد.

d)     از رشد و تقسيم سلول تخم بر روي پروتال ، اسپوروفيت به وجود مي آيد كه سبز رنگ است و بعد از تكميل شبيه يك برگ بزرگ است و به آن برگ شاخه گفته مي شود.

e)       دسته هاي هاگداني به نام هاگينه در سطح پشتي برگ شاخه به وجود مي آيد كه بعد از رسيدن توليد تعداد زيادي هاگ مي كنند.

f)     هاگ ها بعد از رسيدن و آزاد شدن و قرار گرفتن در محيط مناسب ، رويش و تقسيم انجام داده و گامتوفيت ها (پروتال ها) را به وجود مي آورند.

نكته ها :

                 i.            در سرخس ها هم اسپوروفيت و هم گامتوفيت سبز رنگ اند و توانايي فتوسنتز دارند.

               ii.            در سرخس ها ، اسپوروفيت گياه اصلي است و درشت تر از گامتوفيت است.

         iii.        در سرخس ها ، اسپوروفيت فقط دراوايل رشد خود به گامتوفيت وابسته است ولي بعد از مدتي پروتال از بين رفته و اسپوروفيت مستقل خواهد شد.

توليد مثل گياهان دانه دار

14-    توليد مثل اين گياهان ويژگي هايي به شرح زير دارد:

a)       گامتوفيت اين گياهان ميكروسكوپي است.

b)       هاگ ها در اسپوروفيت باقي مي مانند و گامتوفيت ها را درون اسپوروفيت به وجود مي آورند.

c)       گامتوفيت نر در اين گياهان به دانه گرده تمايز مي يابد و گامتوفيت ماده در تخمك كه بخشي از اسپوروفيت است به وجود مي‌آيد.

d)       بعد از لقاح ، تخمك و محتويات آن تبديل به دانه مي شود.

e)       اين گياهان براي لقاح نيازي به آب سطحي ندارند.

f)     در اين گياهان دانه ي گرده (گامتوفيت نر) در طي گرده افشاني جابجا مي شود و با قرار گرفتن بر روي بخش توليد مثلي ماده لوله ي گرده را به وجود مي آرود كه گامت نر را به تخمزا مي رساند.

الف) توليد مثل دربازدانگان – توليد مثل كاج

15-    اين گياهان موفق ترين گياهان براي زندگي در خشكي هستند.

16-    سهمي از اين موفقيت مربوط به بخش هاي تخصص يافته اي است كه به منظور نمو دانه به وجود آمده اند و مخروط نام دارند.

17-    مخروط ها اجتماعي از برگ هاي تغيير شكل يافته هستند كه پولك ناميده مي شوند.

18-    بازدانگان دو نوع مخروط دارند 1- مخروط هاي نر و 2- مخروط هاي ماده

19-   در زير پولك هاي مخروط هاي نر ، كيسه ي گرده تشكيل مي شود كه دانه هاي گرده را به وجود مي آورند و تخمك ها در سطح بالايي پولك هي مخروط ماده ظاهر مي شوند.

20-    در بيشتر بازدانگان مخروط هاي نر و ماده بر روي يك گياه به وجود مي آيند.

مراحل توليد مثل :

الف) در بخش ماده

a)     هر تخمك شامل پارانشيم خورش ، يك پوسته و منفذي به نام سفت است كه در دومين سال تشكيل تخمك يكي از سلول هاي پارانشيم خورش با تقسيم ميوز 4 سلول به وجود مي آورد كه فقط يكي از آنها باقي مانده و با تقسيمات ميتوزي پي در پي خود ، بافتي را به نام آندوسپرم ( همان گامتوفيت ماده ) را به وجود مي آرود .

b)       در هر آندوسپرم ، چند آركگن به وجود مي آيد و هر آركگن يك سلول تخمزا به وجود مي آورد.

ب) در بخش نر

c)     در مخروط نر كيسه هاي گرده به وجود مي آيند كه درون اين كيسه ها سلول هايي وجود دارند كه با تقسيم ميوز خود ، دانه ي گرده ي نارس را به وجود مي آروند.

d)     هر سلول دانه ي گرده ي نارس با دو بار تقسيم ميتوز پي در پي چهار سلول ايجاد مي كند كه بعدا اطراف آنها را پوسته ي سختي فرا مي گيرد كه در اين حالت دانه ي گرده رسيده است.

e)     دانه ي گرده ي رسيده داراي دو بال است ( از فاصله گرفتن پوسته ي داخلي و خارجي دانه ي گرده) و توسط باد جابجا شده به مخروط ماده و تخمك مي رسد.

ج) لقاح

f)     بعد از قرار گرفتن دانه ي گرده بر دوي تخمك يكي از سلول هاي آن به نام سلول رويشي ايجاد لوله ي گرده مي كند ، سلول ديگري به نام زايشي در لوله گرده تقسيم ميتوز انجام داده و دو آنتروزوئيد(گامت نر)  به وجود مي آرود كه فقط بكي از آنها با سلول تخمزا ادغام و لقاح انجام مي شود و سلول تخم به وجود مي آيد.

g)       سلول تخم به همراه تخمك ، دانه را به وجود مي آرود به اين صورت كه :

                                           i-    پوسته ي تخمك بعدا پوسته ي دانه را به وجود مي آرود.

                                          ii-    آندوسپرم ، بخش ذخيره اي دانه را به وجود خواهد آورد.

                                        iii-    و سول تخم با تقسيمات ميتوزي خود رويان دانه را تشكيل خواهد داد.

h)       به مخروط هاي ماده بعد از لقاح و تشكيل دانه ، مخروط هاي دانه گفته مي شود.

i)         مخروط هاي دانه سرانجام بعد از رسيدن كامل باز شده و دانه را به اطراف پراكنده خواهند كرد.

j)      دانه ي رسيده ي كاج داراي بالي است كه مانند تيغه هاي هليكوپتر در هنگام افتادن دانه را مي چرخاند و باعث دور شدن دانه از گياه اصلي مي شود.

ب ) توليد مثل نهاندانگان (گياهان گل دار)

21-    گامتوفيت نهاندانگان در گل ها تمايز مي يابند.

22-    گل ها داراي 4 بخش هستند 1- كاسبرگ 2- گلبرگ 3 – پرچم 4- مادگي

23-    گلي كه داراي هر 4 حلقه باشد گل كامل و گلي كه فاقيد يك يا چند تا از اين حلقه ها باشد گل ناكامل ناميده مي شود.

24-    گلي كه حلقه هاي پرچم و مادگي را دارد گل دو جنسي و گلي كه فاقد يكي از اين حلقه ها باشد گل تك جنسي ناميده مي شود.

25-    روشن است كه گل تك جنسي يك نوع گل ناكامل است.

26-   اكثر گل ها ، گلبرگ هايي با رنگ درخشان و داراي شهد و بوي قوي و شكل هايي جذاب براي جانوران گردهافشان هستند و آنها را به سمت خود مي كشند.

27-    نمونه ي جانوران گرده افشان حشره ها ، پرندگان و خفاش ها مي باشند.

28-    گل ها منبع غذايي جانوران گرده افشان هستند.

29-    دانه ي گرده منبع غني پروتئين براي زنبور ها است.

30-    زنبور ها گل را در ابتدا با استفاده از بو و سپس از طريق رنگ و شكل شناسايي مي كنند.

31-    زنبور ها معمولا گرده افشاني گل هايي به رنگ هاي آبي يا  زرد را انجام مي دهند.

32-    حشره هايي كه در شب تغذيه مي كنند به سمت گل هاي سفيد رنگ داراي رايحه ي قوي مي روند.

33-    انواع مگس ها ي گرده افشان ، گرده ي گل هايي را كه بويي شبيه به گوشت گنديده دارند ، مي افشانند.

34-    مرغ شهد خوار نمونه ي پرندگان گرده افشان است.

35-    خفاش ها ، گل هاي سفيدي را كه در شب باز مي شوند ، گرده افشاني مي كنند.

36-    گرده افشاني بسياري از گل ها مانند چمن ها و بلوط ها توسط باد انجام مي گيرد.

37-   گل هايي كه گرده افشاني انها توسط باد انجام مي شود ، معمولا كوچك ، فاقد رنگ ها درخشان ، بوهاي قوي و شيره هستند و معمولا كاسبرگ و گلبرگ ندارند و مقادير فراواني نيز دانه ي گرده توليد مي كنند.

مراحل توليد مثل :

الف) بخش ماده :

a)       مادگي از يك يا چند برچه تشكيل شده است كه هر برچه شامل  1- كلاله  2- خامه 3- تخمدان   است.

b)     تخمدان بخش متورم انتهايي برچه است كه درون آن تخمك تشكيل مي شود و پايه اي به نام خامه دارد كه به كلاله ختم مي شود . كلاله متورم و چسبناك است.

c)     تخمك داراي پارانشيم خورش ، منفذ سفت و دو پوسته است ، يكي از سلول هاي خورش رشد كرده و تقسيم ميوز انجام مي دهد و 4 سلول هاپلوئيد به وجود مي آورد (معادل هاگ ) كه يكي از آنها سه بار متوالي تقسيم ميتوز انجام ميدهد و يك بخش 8 سلولي به نام كيسه ي روياني ( گامتوفيت ماده ) را به وجود مي آورد.

d)     8 سلول درون كيسه ي روياني به اين صورت آرايش مي يابند كه سلول تخمزا به همراه دو سلول ديگر در نزديكي سفت قرار ميگيرد ، دو سلول در وسط كه سلول دو هسته اي ناميده ميشود ، و سه سلول در بخش انتهايي كيسه ي روياني قرار مي گيرند.

ب ) بخش نر

e)       پرچم داراي دو بخش ميله و بساك است كه بساك در بخش بالايي ميله قرار مي گيرد.

f)     كيسه هاي گرده درون بساك به وجود مي آيند ، درون كيسه ي گرده سلول هايي تقسيم ميوز انجام مي دهند و هر كدام 4 سلول هاپلوئيد(هاگ) به وجود مي آورند كه با رويش هر كدام دانه ي گرده ي رسيده به وجود مي آيد.( دو بار ميتوز)

g)       دانه ي گرده ي رسيده داراي ديواره ي خارجي و داخلي است و داراي سلول هاي زايشي و رويشي.

h)     با قرار گرفتن دانه ي گرده ي رسيده بر روي كلاله ي مادگي ، سلول رويشي ايجاد لوله ي گرده كرده و سلول زايشي در داخل لوله ي گرده يك بار ديگر ميتوز انجام داده و دو آنتروزوئيد (گامت نر) به وجود مي آرود.

لقاح و تشكيل دانه :

i)      در گياهان گل دار لقاح مضاعف است ( دو لقاح صورت مي گيرد) يه اين صورت كه يكي از گامت هاي نر با سلول تخمزا تركيب شده و تخم اصلي ديپلوئيد ( 2n ) را به وجود مي آرود و گامت نر ديگر با سلول دو هسته اي تركيب و تخم ترپلوئيد ( 3n ) را مي سازد.

j)      تخم اصلي با تقسيمات خود رويان را به وجود خواهد آورد و تخم ترپلوئيد با تقسيمات خود بخش ذخيره اي دانه را به نام آلبومن تشكيل خواهد داد.

k)       آلبومن سرشار از مواد غذايي است كه رويان ازآن تغذيه خواهد كرد.

l)      براي تشكيل رويان تخم اصلي تقسيم نامساوي انجام ميدهد كه سلول بزرگتر بخشي را مي سازد كه رويان را به گياه مادر متصل نگه مي دارد و سلول كوچكتر رويان قلبي شكلي را به وجود خواهد آورد.

m)     دانه از نمو تخم و بافت هاي تخمك بعد از لقاح به وجود مي آيد به اين صورت كه :

n)       پوسته ي تخمك تبديل به پوسته ي دانه خواهد شد.

o)       آلبومن بخش ذخيره اي دانه را تشكيل خواهد داد.(درمواردي لپه )

p)       تخم اصلي هم رويان را به وجود خواهد آورد.

38-    رويان گياه در واقع اسپوروفيت جديد است.

39-    در بعضي نهاندانگان (دو لپه اي ها ) ، مواد غذايي آلبومن به طور كامل جذب رويان مي شود و اين دانه ها فاقد آلبومن هستند.

40-    لپه ها برگ هاي تغيير شكل يافته اي هستند كه بخشي از رويان را تشكيل مي دهند و كار آنها  ذخيره يا انتقال مواد غذايي به رويان است.

41-    در بازدانگان بافت حاوي مواد غذايي ( آندوسپرم) بخشي از گامتوفيت ماده است و پيش از لقاح تشكيل شده است و n يا هاپلوئيد است

42-    در نهاندانگان بخش ذخيره اي بعد از لقاح و توسط تخم ترپلوئيد به وجود مي آيد و 3n است.

43-    تعداد لپه هاي رويان بازدانگان دو يا بيشتر است مثلا رويان كاج داراي 8 لپه است.

44-    رويان بعضي از نهاندانگان يك لپه دارد و تك لپه اي نام دارند و آنهايي كه دو لپه دارند دو لپه اي ناميده مي شوند.

 

نكات فصل نهم-  درس زيست شناسي– سوم تجربي – توليد مثل گياهان- قسمت دوم

1-        بيشتر گياهان مي توانند به روش غير جنسي توليد مثل كنند كه افراد حاصل از نظر ژنتيكي كاملا همانند گياه والد خواهند شد.

2-        در توليد مثل غير جنسي ، بخش هاي رويشي گياه مانند ساقه ها ، ريشه ها و برگ ها نقش دارند.

3-        توليد مثل گياه از طريق بخش هاي رويشي گياه ، توليد مثل رويشي نام دارد.

4-     ساقه هاي رونده ، پيازها ، بنه ها ، غده ها و ريزوم ها همه انواعي از ساقه هاي تغيير شكل يافته اند كه گياه با استفاده از آنها توليد مثل رويشي انجام مي دهد.

5-        ساقه ي رونده ، در سطح خاك به صورت افقي رويش مي كند . مثلا در توت فرنگي.

6-        پياز ساقه اي بسيار كوتاه با برگ ها ي ضخيم و گوشتي است و مخصوص تك لپه اي ها است مانند پياز خوراكي ، نرگس و لاله.

7-        ريزوم ، ساقه اي زير زميني و افقي است مانند زنبق و سرخس.

8-        غده ، ساقه اي زير زميني و گوشتي است مانند سيب زميني.

9-     در بيشتر گياهان توليد مثل رويشي سريعتر از توليد مثل جنسي است و به سرعت باعث پراكندگي گياه در محيط مي شود مثلا در خزه ها و چمن ها با اين روش به سرعت پراكنده مي شوند.

10-    انسان به روش هاي زير باعث تكثير گياهان مي شود:

a.     تكثير گياهان با استفاده از بخش هايي كه براي توليد مثل رويشي اختصاص نيافته اند.مثلا قطعات ساقه ي گياه برگ بيدي يا استفاده از برگ گياه بنفشه ي آفريقايي.

b.     پيوند زدن كه در اين روش جوانه اي از درخت مطلوب به درخت ديگري پيوند زده مي شود. به اين جوانه پيوندك و درختي كه پيوند روي ان انجام مي شود ، پايه ي پيوند ناميده مي شود.

c.     فن كشت بافت كه دراين فن ، قطعاتي از گياه روي محيط كشت سترون (بي ميكروب) كشت داده مي شود كه در نهايت گياهچه هاي جديدي حاصل خواهد شد كه در محيط مناسب برده و كاشته مي شوند.

11-    پيوند زدن در بسياري از درختان ميوه ، بادام و يا گل سرخ هاي دورگه انجام مي شود.

12-    نمونه ي قطعه قطعه كردن در درختان زينتي ، درختچه ها و انجير و سيب زميني و ... صورت مي گيرد.

13-    كشت بافت در اركيده ، سيب زميني و بسياري از گياهان آپارتماني صورت مي گيرد.

نكات فصل نهم-  درس زيست شناسي– سوم تجربي – توليد مثل گياهان-قسمت اول

مقدمه

1-        رويان دانه داراي زندگي نهفته است و در بعضي مواقع مي تواند هزاران سال زندگي نهفته خود را حفظ كند.

2-        تغييرات محيطي مثل افزايش دما و رطوبت محيط و ... مي توانند باعث رويش دانه شوند.

3-        بسياري از دانه ها بايد قبل از جوانه زني :

A.      در معرض سرما و يا نور قرار بگيرند.

B.      پوسته ي آنها بشكند.

C.      در معرض آتش قرار بگيرند.

D.      از دستگاه گوارش جانوران عبور كنند.

E.       روي تخته سنگي بيافتند و .....                تا نفوذ پذير شده و بتوانند جوانه بزنند.

4-        نفوذ آب و اكسيژن به درون دانه براي جوانه زني لازم است .

5-        با نفوذ آب به درون دانه ، بافت هاي آن متورم مي شود و پوسته ي آن مي شكافد و رويش دانه آغاز مي شود.

جوانه زني

6-        جوانه زني آغاز رشد دانه ي گياه است و اولين علامت آن ظهور ريشه ي رويان ( ريشه چه ) است.

7-        ساقه ي جوان بعضي از گياهان مانند لوبيا بعد از جوانه زني ، قلاب تشكيل مي هند و به اينصورت از خاك خارج مي شوند.

8-        قلاب از رأس ساقه محافظت مي كند و از صدمه ديدن آن هنگام رشد در ميان خاك جلوگيري مي كند.

9-     در اطراف ساقه ي جوان بعضي از گياهان مانند ذرت ، يك غلاف محافظت كننده به وجود مي آيد كه از رأس ساقه محافظت مي‌كند و بعد از خارج شدن از خاك پاره مي شود و برگ هاي گياه از آن خارج مي شوند.

10-   دربرخي گياهان مانند لوبيا ، لپه ها پس از خروج از خاك باز مي شوند و بعضي ديگر مانند ذرت و نخود ،  لپه ي دانه درون خاك باقي مي ماند.

عمردانه ها

11-    عمر دانه ها بسيار متنوع است و از چند روز تا چند هزار سال عمر وجود دارد.

طول عمر گياهان

12-    مسن ترين درخت شناخته شده نوعي كاج است كه حدود 5000 سال عمر داشته است.

13-    عمر بعضي از گياهان فقط چند هفته است.

14-    گياهان از نظر طول عمر سه دسته اند:

a)       گياهان يك ساله

b)      گياهان دو ساله

c)       گياهان چند ساله

15-    گياه يك ساله گياهي است كه دريك فصل رشد ، چرخه ي زندگي خود را تكميل كرده و سپس از بين ميرود.

16-    درواقع همه ي گياهان يك ساله ، علفي هستند مثل لوبيا ، آفتابگردان و ......

17-    گياه دوساله گياهاني هستند كه براي تكميل چرخه ي زندگي خود دو دوره ي رويشي را طي مي كنند.

18-   گياهان دو ساله در اولين دوره ي رويشي ، ريشه و ساقه ايجاد مي كنند و در پايان اين دوره يك ساقه ي كوتاه و يك طوقه برگ دارند و ريشه عمل ذخيره ي مواد غذايي را بر عهده دارد.

19-   گياه در دومين دوره رويشي ازمواد ذخيره اي براي توليد محور گل استفاده مي كند و توليد ميوه و دانه كرده و سپس از بين مي رود.

20-    نمونه ي گياهان دوساله هويج ، جعفري و پيازها هستند.

21-    گياهان چند ساله ، گياهاني هستند كه چند سال به زندگي خود ادامه مي دهد.

22-    بسياري از گياهان علفي و همه ي گياهان چوبي چند ساله اند.

23-    اغلب گياهان چند ساله در طول عمر خود چندين مرتبه به بار مي نشيند.

24-    برخي از گياهان چند ساله ي علفي قبل از مرگ تنها يك بار توليد مثل مي كنند مانند گياه آگاو

25-    داودي ، نرگس و زنبق زرد از گياهان چند ساله ي علفي هستند.

26-    اين گياهان مواد غذايي مورد نياز براي دوره ي بعدي رشد خود را در ريشه ي هاي گوشتي و ساقه هاي زير زميني ذخيره مي كنند.

27-    ساقه هاي هوايي گياهان علفي اغلب پس از هر دوره ي رشد از بين مي روند.

28-    بعضي از گياهان چند ساله ي چوبي هر سال برگ هاي خود را مي ريزانند و به گياهان برگ ريز معروفند مثل نارون ، افرا ، مو و ...

29-   بعضي از گياهان چند ساله ، در طول سال تنها تعدادي از برگ هاي خود را از دست مي دهند و به گياهان هميشه سبز معروفند مثل كاج و سرو و مركبات.

رشد و نمو

30-   رشد يعني بزرگ شدن بخش هاي تشكيل دهنده ي يك جاندار يا تشكيل بخش هايي در بدن جاندار ، كه مشابه بخش هاي قبلي باشد. مثلا پيدايش انشعابات ريشه ، ‌ساقه و برگ جديد.

31-    تمايز به معني كسب يك ويژگي جديد دريك يا تعدادي سلول است و با تغييرات ساختاري و بيوشيميايي همراه است.

32-    تمايز اغلب به همراه رشد صورت مي گيرد.

33-    رشد و تمايز در طول زمان منجر به تشكيل موجود زنده ي پيچيده از نظر ساختاري و متابوليسمي مي شوند.

34-   نمو يعني عبور ازيك مرحله زندگي به مرحله اي ديگر كه همراه با تشكيل بخش هاي جديدي است كه قبلا وجود نداشته اند مثلا تشكيل گل روي گياهي كه قبلا فاقد گل بوده است.

35-    رشد و نمو اغلب به همراه بكديگر و هماهنگ با يكديگر رخ مي دهند.

36-   به طور كلي رشد در جانداران به دو روش انجام مي شود 1- افزايش تعداد سلول ها از طريق تقسيم  2- افزايش غير قابل بازگشت ابعاد سلول ها

37-    مثلا آماس سلول ها پس از جذب آب ، رشد به حساب نمي آيد ، چون اين افزايش حجم با دفع آب ، بازگشت پذير است.

رشد نخستين و رشد پسين

38-    بخش هايي از گياه كه در اثر تقسيم و رشد مريستم هاي نخستين به وجود ميآيند ، ساختار نخستين گياه را تشكيل مي دهند.

39-    مريستم هاي نخستين در مناطقي مانند نوك ساقه و نرديك به نوك ريشه (بالاي كلاهك) وجود دارند.

40-    مريستم هاي نخستين در همه ي گياهان وجود دارند.

41-    بخش هايي از گياه كه در پي تقسيم مريستم هاي پسين به وجود مي آيند ، ساختار پسين گياه را به وجود مي آروند.

42-   مريستم هاي پسين به صورت استوانه هايي در ريشه و ساقه ي بعضي گياهان كه عمدتا گياهان چوبي چند ساله هستند به وجود مي آيند و به رشد قطري گياه و نيز استحكام و ضخامت ساقه كمك مي كنند.

43-    تقسيم سلولي درمريستم ها باعث رشد گياه مي شود.

44-    مريستم هاي رأسي كه در نوك ساقه ها و ريشه ها قرار دارند ، با تقسيم سلولي خود باعث رشد نخستين مي شوند.

رشد نخستين

45-    رشد نخستين ، ساقه ها و ريشه هاي يك گياه را طويل تر مي كند.

46-   رشد قطري ساقه ها و ريشه هاي جواني كه فقط مريستم نخستين دارند ، در پي افزايش حجم سلول هاي حاصل از مريستم نخستين به وجود مي آيند.

47-   بافت هاي حاصل ازرشد نخستين ، بافت هاي نخستين ناميده مي شوند. كه شامل بافت هاي نخستين روپوستي ، زمينه اي و آوندي مي باشند.

48-   برخي از سلول هاي حاصل از مريستم هاي نزديك به نوك ريشه ، بخشي از كلاهك ريشه را نيز تشكيل مي دهند. كه كلاهك از مريستم هاي نوك ريشه محافظت مي كنند.

رشد پسين

49-    رشد پس از ويژگي هاي بارز گياهان چوبي است. اما در بعضي از بخش هاي گياهان علفي ، مانند ريشه ي هويج ديده مي شود.

50-   رشد پسين در اثر فعاليت و تقسيم سلولي دو نوع مريستم انجام مي شود كه در ساقه ها و ريشه هاي چوبي به صورت استوانه اي باريك قرار دارند.

51-    اين مريستم ها عبارتند از 1- كامبيوم چوب پنبه ساز 2- كامبيوم آوند ساز

52-    محل كامبيوم چوب پنبه ساز درون پوست است و سلول هاي چوب پنبه اي ايجاد مي كند.

53-    كامبيوم آوند ساز در زير پوست مستقر است و بافت هاي آوندي را ايجاد مي كند .

54-    بافت هاي حاصل از رشد پسين ، بافت هاي پسين ناميده مي شوند.

55-    كامبيوم آوند ساز به سمت خارج آوند آبكشي پسين و به سمت داخل آوند چوبي پسين مي سازد.

56-    چوب پنبه ، كامبيوم چوب پنبه ساز و آبكش پسين مجموعا پوست درخت را تشكيل مي دهند.

57-    كامبيوم آوند ساز و چوب پسين در زير پوست قرار مي گيرند.

58-    چوب پسين هر سال يك حلقه ي جديد تشكيل ميدهد كه به آنها حلقه هاي ساليانه مي گويند.

59-   حلقه هاي ساليانه تنها در درخت هايي تشكيل مي شود كه در مناطقي با فصول مشخص كه به طور متناوب سرد و گرم مي شوند ، رشد مي كنند.

60-    تفاوت در قطر عناصر آوندي چوبي كه در فصل هاي مختلف سال به وجود مي آيند ، باعث تشكيل حلقه هاي ساليانه مي شوند.

61-    قطر عناصر آوندي چوبي در فصل بهار بيشتر است و عناصر كوچكتر در تابستان تشكيل مي شوند.

نمو گياهان پيوسته ، اما برگشت پذير است.

62-    ژن ها نمو گياهان و جانوران را هدايت مي كنند. اما الگوي نمو در آنها متفاوت است.

63-   در جانوران همگام با نمو ، دسته اي از ژن ها كه كنترل كننده ي تمايز هستند ، غير فعال مي شوند و بيشتر آنها مورد استفاده قرار نمي گيرند.

64-    بيشتر تمايز جانوران بعد از بلوغ متوقف مي شود.

65-   بر عكس ، گياهان به طور مداوم يا مريستم هاي خود سلول هاي جديد به وجود مي آورند كه اين سلول ها مي توانند متمايز شوند يا به اين بافت ها اضافه شوند.

66-    گياهان معمولا در طول زندگي به نمو خود ادامه مي دهند.

67-   بسياري از سلول هاي گياه بالغ مي توانند همه ي ژن هاي خود را فعال كنند. چنين سلول هايي مي توانند با تقسيم خود توده هايي از سلول ها به نام كالوس را توليد كنند. به اين حالت تمايز زدايي گفته مي شود.

68-    در تمايز زدايي سلول بار ديگر مي تواند تمايز يابد و به صورت يك گياه بالغ نمو كند.

69-    براي روياندن گياه جديد ار بافتي كه تمايز زدايي كرده است ، از فن كشت بافت استفاده مي شود.

70-   توده ي سلول هاي تمايز نيافته در محيط كشت سترون ، پس ازرشد و تمايز ، سرانجام به گياهاني تبديل مي شوند كه از نظر ژنتيكي هم ارز گياه مادر هستند.

روش هاي جديد بهسازي گياهان

a)       كشت بافت ، سلول يا اندام گياهي :

A.    از كشت بافت براي تكثير گياهان از جمله گياهان زينتي ارزشمند مانند اركيده ها ، گياهان گلداني و درختان ميوه استفاده مي شود.

B.      در اين روش هزاران كشت از يك گياه منفرد حاصل مي شود.

C.      براي ايجاد گياهان داراي ويژگي هاي جديد ازفن كشت بافت استفاده مي شود.

b)      هم جوشي(الحاق) پروتوپلاست ها :

A.      از هم جوشي پروتوپلاست ها براي ايجاد گياهان دورگه (هيبريد) اطلسي ، سيب زميني و هويج استفاده شده است.

B.      پروتوپلاست ، سلول گياهي است كه ديواره ي سلولي آن را با كمك آنزيم ها يا روش هاي مكانيكي جدا كرده اند.

C.      برخي مواد شيميايي ،‌يا شوك الكتريكي باعث هم جوشي دو پروتوپلاست با يكديگر مي شود.

D.    اگر پروتوپلاست ها متعلق به گونه هاي مختلف باشند ، حاصل هم جوشي يك سلول دورگ خواهد بود كه اگر در محيط مناسب كشت بافت قرار گيرد ، به يك گياه بالغ دورگ تبديل خواهد شد.

c)       مهندسي ژنتيك :

A.      به منظور ايجاد گياهان مطلوب كشت بافت مرحله اي ضروري در مهندسي ژنتيك است.

B.    در مهندسي ژنتيك ، ابتدا ژن دلخواه را وارد سلول هاي يك گياه مي كنند ، سپس سلول هايي را كه از نظر ژتيكي تغيير يافته اند ، با كمك فن كشت بافت به گياهان بالغ جديد تبديل مي كنند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟