loading...

بلاگ نیوز,اخبار مهم روز

برچسپ ها:پشه ناقل بیماری مالاریا,کدام است پشه ناقل بیماری مالاریا ,پشه ناقل مالاریا ,پشه ناقل بیماری مالاریا کدام است ؟,نام پشه ای که ناقل بیماری مالاریا است, ناقل بیماری مالاریا کدامی پشه است,چه پشه

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
بهترین روش درمان کیست مویی | فوری و به صورت قطعی 0 224 darmannews
برگه تقلب تمرین کنندگان ابری dojo aws 0 173 admin
لیست تمام سریال های نمایش خانگی در سال 1403 0 149 admin
بهترین و خوشگل ترین ریمیکس های شاد 1403 بصورت رایگان 0 184 admin
سریال روزی روزگاری مریخ قسمت 9 منتشر شد! 0 287 shirnipazi
سریال خون سرد کی منتشر می شود؟ 0 183 shirnipazi
انتخاب مبل تختخواب شو 0 648 amir-seo
مشخصات بهترین مچبند هوشمند 2021 0 960 shirnipazi
مسترکارت 0 1203 pakansanat
چگونه سالنهای پرورشی و کارخانه های صنعتی را تجهیز کنیم 0 972 roya2020
برای افزایش ماندگاری بتن رنگی چه باید کرد؟ 0 844 roya2020
واحدهای تولیدی انواع مقاطع آلومینیومی 0 843 roya2020
رنگ آمیزی با غلطک طرح دار 0 817 nikoo2020
دستگاه کپی شارپ 5516 - تیشرت مخصوص چاپ سابلیمیشن 0 787 nikoo2020
فواید کاشت سریع ایمپلنت 0 812 nikoo2020
سمعک سیگنیا مناسب هر فرد 0 863 nikoo2020
روف گاردن (بام سبز) 0 900 shirnipazi
پنجره ترمال بریک 0 718 shirnipazi
آبنما چیست (صفر تا صد) (طراحی تا اجرا) 0 782 shirnipazi
قیمت انواع کارواش خانگی ماشین 0 721 shirnipazi

پشه ناقل بیماری مالاریا کدام است ؟

ehsan بازدید : 610 1395/06/14 : نظرات (0)

برچسپ ها:پشه ناقل بیماری مالاریا,کدام است پشه ناقل بیماری مالاریا ,پشه ناقل مالاریا ,پشه ناقل بیماری مالاریا کدام است ؟,نام پشه ای که ناقل بیماری مالاریا است, ناقل بیماری مالاریا کدامی پشه است,چه پشه ای ناقل بیماری مالاریا است, ناقل بیماری مالاریا چیست, پشه ناقل, بیماری مالاریا,نام پشه ناقل بیماری مالاریا چیست؟,


پشه ناقل بیماری مالاریا کدام است ؟

پشه ناقل بیماری مالاریا کدام است ؟

جواب:انفول

مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مسایل مهم بهداشتی تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای گرمسیری دنیا است. بیماری مالاریا با نامهای دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نامیده می‌شود.

 

این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی و با ویژگیهای تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگیهای ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ‌ومیر قابل توجه‌است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است.

 

 

کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگیهای تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می‌دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.

تاریخچه باستان[ویرایش]

علائم بیماری مالاریا در نوشته‌های چین باستان توضیح داده شده‌است. ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد چند علامت مشخص مالاریا که بعداً به نام بیماری مالاریا نام گرفت در نای‌چینگ (انگلیسی:Nei ching) (قانون پزشکی) توضیح داده شد. قانون نای‌چینگ توسط امپراتور هاونگ‌تای (انگلیسی: Huang Ti) ویرایش شد. بیماری مالاریا در یونان تا قرن چهارم قبل از میلاد به خوبی شناخته می‌شد. بقراط علایم اولیه این بیماری را شرح داد.

 

در سوزروتا (انگلیسی:Susruta)(مقاله پزشکی نوشته شده به زبان سانسکریت) علایم تب مالاریا نوشته شده بود و به نیش زدن حشره معینی در ایجاد تب اشاره شده بود. تعدادی از نویسندگان رومی باتلاق را در ایجاد بیماری دخیل می‌دانستند. در کشور چین در سده دوم پیش از میلاد به گیاه گندواش ((به انگلیسی: Qinghao)) در یک مقاله پزشکی اشاره شده بود. همچنین در آرامگاه ماواندویی ((به انگلیسی: Mawandui)، چینی: 馬王堆) واقع در شهر چانگشا کشور چین ۵۲ دارو برای درمان مالاریا پیدا شد. در سال ۳۴۰ پس از میلاد برای نخستین بار خواص ضد تب گیاه گندواش توسط جی هانگ ((به انگلیسی: Ge Hong)، به چینی:葛洪)از خاندان ین شرقی ((به انگلیسی: Yin))توضیح داده شد. در سال ۱۹۷۱ ماده موثره گیاه گندواش توسط دانشمندان چینی جداسازی شد که به نام آرتمیزینین((به انگلیسی: artemisinin)) نامیده شد. امروزه این ماده یک داروی قوی و مؤثر برای درمان مالاریا به خصوص در ترکیب با داروهای دیگر ضد مالاریا محسوب می‌شود.

 

منبع:ویکی‌پدیا

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟