loading...

بلاگ نیوز,اخبار مهم روز

ایزدی ها چه دینی دارند-ایزدی ها چه کسانی هستند ایزدی ها چه دینی دارند ایزدی ها چه کسانی هستند دين ايزدي ها چيست دین و مذهب ايزدي ها چيستیزیدیان، ایزدی‌ها یا ایزدیان (به کردی: Êzid&ici

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
بهترین روش درمان کیست مویی | فوری و به صورت قطعی 0 189 darmannews
برگه تقلب تمرین کنندگان ابری dojo aws 0 148 admin
لیست تمام سریال های نمایش خانگی در سال 1403 0 124 admin
بهترین و خوشگل ترین ریمیکس های شاد 1403 بصورت رایگان 0 159 admin
سریال روزی روزگاری مریخ قسمت 9 منتشر شد! 0 264 shirnipazi
سریال خون سرد کی منتشر می شود؟ 0 161 shirnipazi
انتخاب مبل تختخواب شو 0 624 amir-seo
مشخصات بهترین مچبند هوشمند 2021 0 931 shirnipazi
مسترکارت 0 1178 pakansanat
چگونه سالنهای پرورشی و کارخانه های صنعتی را تجهیز کنیم 0 949 roya2020
برای افزایش ماندگاری بتن رنگی چه باید کرد؟ 0 821 roya2020
واحدهای تولیدی انواع مقاطع آلومینیومی 0 815 roya2020
رنگ آمیزی با غلطک طرح دار 0 794 nikoo2020
دستگاه کپی شارپ 5516 - تیشرت مخصوص چاپ سابلیمیشن 0 761 nikoo2020
فواید کاشت سریع ایمپلنت 0 787 nikoo2020
سمعک سیگنیا مناسب هر فرد 0 837 nikoo2020
روف گاردن (بام سبز) 0 875 shirnipazi
پنجره ترمال بریک 0 690 shirnipazi
آبنما چیست (صفر تا صد) (طراحی تا اجرا) 0 757 shirnipazi
قیمت انواع کارواش خانگی ماشین 0 696 shirnipazi

ایزدی ها چه دینی دارند

ehsan بازدید : 580 1395/03/28 : نظرات (0)

ایزدی ها چه دینی دارند-ایزدی ها چه کسانی هستند

ایزدی ها چه دینی دارند-ایزدی ها چه کسانی هستند

ایزدی ها چه دینی دارند

ایزدی ها چه کسانی هستند

دين ايزدي ها چيست

دین و مذهب ايزدي ها چيست

یزیدیان، ایزدی‌ها یا ایزدیان (به کردی: Êzidî یا ئێزیدی) اقلیت مذهبی کردی هستند که در شمال عراق، سوریه، جنوب شرقی ترکیه و منطقه قفقاز زندگی کرده و به زبان کردی با گویش کرمانجی صحبت می‌کنند. ایزدی یک دین باستانی کردی است که از دوران پیش از اسلام در میان این قوم وجود داشته‌ است و در آئین‌های باستانی چون مانوی و زرتشتی ریشه دارد.

ایزدیان در کردستان عراق، کردستان ترکیه، کردستان سوریه و قسمت کردنشین ارمنستان و اطراف تفلیس زندگی می‌کنند. البته تعدادی نیز به آلمان و برخی کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. روایت دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که ایزدی منسوب به ایزد در زبان فارسی است که به معنی پروردگار و صاحب می‌آید، به همین دلیل واژه ایزدی به معنای خداپرست می‌آید.

پس از تسلط عناصر تکفیری تروریستی داعش بر مناطقی از عراق مصائب گسترده‌ای دامنگیر اقلیت ایزدی شد تا نام این گروه منزوی در اخبار و تحلیل‌ها به چشم بیاید. این گروه به دلیل اعتقادات غیر متعارفی که دارد به ناحق به شیطان‌پرستی متهم شده است. بیشتر بارگاه‌ها و اماکن مقدس این گروه در منطقه «لالش» شهر موصل یعنی در 430 کیلومتری شمال غرب بغداد قرار دارد.

زندگی پراکنده این گروه در مناطق مختلف سبب شده است تا ارائه آمار درست از جمعیت ایزدی دشوار باشد، اما آمار جمعیت این گروه از 70 هزار نفر تا 500 هزار نفر برآورد شده است.

در معرفی و شناخت این گروه به برخی از باورهای غلط استناد شده است، مثلا تندروهای سنی این گروه را که در عراق به ایزیدی معروفند منتسب به یزید بن معاویه دومین خلیفه اموی (948 تا 983 میلادی) می‌دانند اما مطالعات تاریخی اخیر نشان می‌دهد این گروه هیچ ارتباطی با این خلیفه اموی ندارند چنانچه برخی نیز آنان را منتسب به شهر یزد در ایران می دانند و در مطالعات انجام شده مشخص شد که این باور نیز استنادات علمی دقیقی ندارد.

اما رهبران و اعضای اقلیت ایزدی چندان از این کلمه استفاده نمی‌کنند. آنان خود را «دواسین» می‌خوانند. دواسین مشتق از دیوسیس است، دیوسیس واژه‌ای است که از اعتقادات قدیم کلیسای شرق گرفته شده است زیرا بسیاری از اعتقادات این گروه به مسیحیت نزدیک است. آنان قرآن و انجیل را قبول دارند اما میراث فرهنگی آنان چندان میراث مکتوبی نیست بلکه بیشتر میراث‌های تاریخی آنان شفاهی است.

فقدان میراث مکتوب در فرقه ایزدی سبب شد تا اعتقادات واقعی آنان چندان روشن نباشد به همین دلیل در ارزیابی اعتقاداتشان اشتباهات و تحلیل‌های نادرستی مشاهده می‌شود که انتساب به زرتشتیان یا خورشیدپرستان بخشی از این تحلیل‌های نادرست است.

در مطالعات جدیدی که درباره ایزدی‌ها انجام شد، آمده است: «درست است که بارگاه‌های این گروه با تصاویر خورشید مزین شده یا آنکه گورهایش به سمت شرق و خورشید قرار داده شده است، اما اعتقادات ایزدی آمیزه‌ای از اسلام و مسیحیت است».

لباس سنتی این گروه سفید رنگ است و کهنسالان ایزدی در مناطق «سنجار» در شمال غرب عراق هنوز هم از این لباس سنتی استفاده می‌کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟